Támogass minket adód 1%-ával!
Kosár
Események

Nincsenek közelgő események

Kiadványok

FACEBOOK

Élelmiszergyártók által támogatott kutatások

Élelmiszergyártók által támogatott kutatások

A szülők mindig a legjobbat szeretnék gyermekeiknek. A várandósság alatt, a szoptatás idején a nők könnyebben megveszik azokat az élelmiszereket, melyeket különösen egészségesként hirdetnek. A reklám mögött azonban nem mindig állnak valóban tudományos igényű kutatások.

Az ’50-es ’60-as években az édesanyáknak azt bizonygatták, hogy a tápszerek sokkal jobbak, mint az anyatej. Hogy milyen eredményesek voltak a reklámok, meglátszik az akkori szoptatási statisztikákon. Azóta a WHO-Kódex anyatejet helyettesítő termékek reklámozásáról szóló szabályozása gondoskodik arról, hogy egy ilyen vagy egy ehhez hasonló felirat álljon a tápszerek dobozán: „A szoptatás a legértékesebb és kisbabája számára a legjobb táplálási mód, egyúttal pedig védelem a betegségek ellen.” Aztán a tápszer-ipar gondolt egyet és termékeit úgy reklámozza, mint amelyek az anyatejhez leginkább hasonlóak, elhitetve a vásárlókkal, hogy az anyatejben felfedezett legújabb összetevőket is sikerült már belerakniuk tápszereikbe.

A vitaminnal és egyéb adalékokkal dúsított élelmiszerek divatja

Az élelmiszeripar más egyéb területein is tapasztalható a tápszerreklámnál megfigyelhető irányváltás: a természetes és eredeti élelmiszereket csökkent értékűnek és nem elegendőnek, egészségünk szempontjából nem megfelelőnek állítják be. Helyettük az iparilag megváltoztatott élelmiszereket reklámozzák, melyek – tudományosan bizonyítottan – gyógyhatással rendelkeznek és különösen „egészségesek”. A kálciummal és vitaminokkal dúsított gyümölcslevek a legjobb példák erre. És az üzlet valóban beindult: az egészséget támogató tulajdonságokkal rendelkező élelmiszerek jól fogynak, különösen akkor, ha a címkén az olvasható, hogy „tudományosan igazolt” vagy „tudományosan ellenőrzött”.

De hogy is állunk a tudományos vizsgálatok hitelességével? Nem túl jól! A gyógyszerkutatásokról tudjuk, hogy a gyártók támogatását élvező vizsgálatok négyszer gyakrabban hoznak ki pozitív eredményeket a tesztelt termékkel kapcsolatban, mint a független szakértői vizsgálatok. Azokat a kutatásokat, melyek a gyártókra nézve kevésbé jó eredménnyel szolgálnak háromszor gyakrabban teszik egy fiók mélyére, mint a kedvező értékelésűeket.

Szponzorált kutatások

Az élelmiszerágazatnál sincs ez másként: itt is szembetűnően gyakran járnak előnyös eredménnyel a mindenkori megbízó által gyártott termék tudományos vizsgálatai. A statisztikák például kimutatták, hogy 16 a gyártó által szponzorált kutatásban az üdítőknek kizárólag pozitív hatásai voltak. Ezzel szemben egy független tudósokból álló kutatássorozatnál 19-ből hét esetben mutattak ki negatív hatásokat is.

Nem árt az egészséges gyanakvás a „tudományosan bizonyított” kijelentésekkel szemben.

Denise Both

fordította: Somogyi Boglárka

Megjelent: Wirbelwind, a LLL német nyelvű újságja, 2007. május/június

HírLLLevél:

Fake ID requirements for www.lll.hu customers application, english version

buying fake id on sites like idhurry or idgod is not acceptable either for young mothers or for their children. These fake id are designed for students and alcohol purchases and are not accepted on LLL.hu