Élelmiszergyártók által támogatott kutatások

A szülők mindig a legjobbat szeretnék gyermekeiknek. A várandósság alatt, a szoptatás idején a nők könnyebben megveszik azokat az élelmiszereket, melyeket különösen egészségesként hirdetnek. A reklám mögött azonban nem mindig állnak valóban tudományos igényű kutatások.

Az ’50-es ’60-as években az édesanyáknak azt bizonygatták, hogy a tápszerek sokkal jobbak, mint az anyatej. Hogy milyen eredményesek voltak a reklámok, meglátszik az akkori szoptatási statisztikákon. Azóta a WHO-Kódex anyatejet helyettesítő termékek reklámozásáról szóló szabályozása gondoskodik arról, hogy egy ilyen vagy egy ehhez hasonló felirat álljon a tápszerek dobozán: „A szoptatás a legértékesebb és kisbabája számára a legjobb táplálási mód, egyúttal pedig védelem a betegségek ellen.” Aztán a tápszer-ipar gondolt egyet és termékeit úgy reklámozza, mint amelyek az anyatejhez leginkább hasonlóak, elhitetve a vásárlókkal, hogy az anyatejben felfedezett legújabb összetevőket is sikerült már belerakniuk tápszereikbe.

A vitaminnal és egyéb adalékokkal dúsított élelmiszerek divatja

Az élelmiszeripar más egyéb területein is tapasztalható a tápszerreklámnál megfigyelhető irányváltás: a természetes és eredeti élelmiszereket csökkent értékűnek és nem elegendőnek, egészségünk szempontjából nem megfelelőnek állítják be. Helyettük az iparilag megváltoztatott élelmiszereket reklámozzák, melyek – tudományosan bizonyítottan – gyógyhatással rendelkeznek és különösen „egészségesek”. A kálciummal és vitaminokkal dúsított gyümölcslevek a legjobb példák erre. És az üzlet valóban beindult: az egészséget támogató tulajdonságokkal rendelkező élelmiszerek jól fogynak, különösen akkor, ha a címkén az olvasható, hogy „tudományosan igazolt” vagy „tudományosan ellenőrzött”.

De hogy is állunk a tudományos vizsgálatok hitelességével? Nem túl jól! A gyógyszerkutatásokról tudjuk, hogy a gyártók támogatását élvező vizsgálatok négyszer gyakrabban hoznak ki pozitív eredményeket a tesztelt termékkel kapcsolatban, mint a független szakértői vizsgálatok. Azokat a kutatásokat, melyek a gyártókra nézve kevésbé jó eredménnyel szolgálnak háromszor gyakrabban teszik egy fiók mélyére, mint a kedvező értékelésűeket.

Szponzorált kutatások

Az élelmiszerágazatnál sincs ez másként: itt is szembetűnően gyakran járnak előnyös eredménnyel a mindenkori megbízó által gyártott termék tudományos vizsgálatai. A statisztikák például kimutatták, hogy 16 a gyártó által szponzorált kutatásban az üdítőknek kizárólag pozitív hatásai voltak. Ezzel szemben egy független tudósokból álló kutatássorozatnál 19-ből hét esetben mutattak ki negatív hatásokat is.

Nem árt az egészséges gyanakvás a „tudományosan bizonyított” kijelentésekkel szemben.

Denise Both

fordította: Somogyi Boglárka

Megjelent: Wirbelwind, a LLL német nyelvű újságja, 2007. május/június

HírLLLevél: 

témák: