Az anyáknak is szükségük van anyai gondoskodásra!

Ha gyermekeinket neveljük, férjünket ellátjuk, háztartást vezetünk, a LLL tevékenységében önkéntesen részt vállalunk és emellett talán még egy fizetett munkát is végzünk, akkor hajlunk afelé, hogy megfeledkezzünk saját szükségleteinkről. Ezen az úton valahol elkezdünk mindenki mást az első helyre állítani, önmagunkat pedig az utolsóra. Nehéz magunkra gondolni, amikor egy kis emberke szükségletei oly’ fontosak.

Ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, el kell kezdenünk törődni magunkkal! Pont úgy, ahogy a családunkat szeretjük, öleljük meg és dédelgessük egy kicsit magunkat! Ezért most tedd le ezt a cikket, állj fel és adj magadnak egy hosszú és erőteljes ölelést!
Régen úgy tartották, hogy egy embernek naponta négy ölelésre van szüksége a túléléshez, nyolcra ahhoz, hogy megtartsa magát olyannak, amilyen, tizenkettőre pedig, hogy növekedni tudjon.

Hogy lehet, hogy egy ölelés ennyire jól esik?

A bőr a legnagyobb szervünk. A test sokszor elmond olyan dolgokat, amire nincs szavunk. Az öleléssel kapcsolatban az a legkedvesebb, hogy általában nem ölelhetsz anélkül, hogy te magad ne kapnál egy ölelést.
Talán azt mondod: „Annyi a tennivaló a cseperedő gyerekekkel a házban!” Tökéletesen egyetértek. De mégis tudom, hogy nekem magamnak is szükségem van egy kis időre magamban, ami nagyon sokat jelent a számomra. Felfrissültnek érzem magam és a háztartás valamint a gyereknevelés körüli teendőket is jobban el tudom végezni. Úgy alakítom a magam számára fenntartott időt, hogy a gyerekeket ezzel ne rövidítsem meg.
Ha más édesanyákkal és szoptatási tanácsadókkal beszélek, úgy érzem, bűntudatuk van, amiért néha gyerekeiktől külön akarnak lenni. Csodálkozom, honnan ez a bűntudat? Az egyedül kimozdulni akarás nem ütközik semmilyen LLL ideálba, ettől még a család marad az első. Nem kell felnőtté válásukig napi 24 órát töltened a gyermekeiddel. Minden tanácsadó (édesanya) maga ismeri a legjobban a családját. Ha az egyik anya tudja, hogy gyermekei egy darabig az édesapjukkal vagy egy másik szeretett emberrel jól elvannak, akkor minden rendben. Ha viszont egy másik édesanya tudja, hogy ez jelenleg nem megy, az is rendben van. Ez azt mutatja, hogy mindkét nő figyelembe veszi gyermekei szükségleteit, és tudja, hogyan elégítheti ki azokat legjobban.
Álljon itt néhány használható javaslat. Ezek nem igazodnak minden család szokásaihoz, valamint nem kötelező őket minden nap elvégezni. Azokat használd, amik számodra megfelelnek vagy valósítsd meg saját elképzeléseidet!

Anyai gondoskodás - magadnak!

  1. Egyél rendszeresen! Kiegyensúlyozott táplálkozásra van ahhoz szükséged, hogy energiától duzzadó édesanya légy.
  2. Sportolj rendszeresen! Sokat mozogsz a gyerekekkel (napi 16 km-t akár) és a nap végén valószínűleg ki vagy facsarva. Mégis a rendszeres sport, futás, gyaloglás, kirándulás vagy az aerobic növelik energiádat.
  3. Pihenj eleget! A depressziv lelkiállapot gyakran a felhalmozódó fáradtság következménye. Szundíts együtt a gyerekekkel, vagy legalábbis polcold fel a lábadat és hunyd le pár percre a szemed.
  4. Legyen napi egy órád csak magadra - legalább kétszer-háromszor hetente!
    Javaslatok ilyenkorra:

    • Vegyél egy hosszú fürdőt!
    • Olvass egy olyan könyvet, amiben el tudsz mélyedni!
    • Gondolj egy olyan helyre, ahol szívesen lennél, közben lazítsd el az egész tested!
    • Menj el és vásárolj magadnak vagy menj fodrászhoz!
    • Kelj fel egy órával a többiek előtt, tusolj le, öltözz fel és sminkeld ki magad!
    • Menj el a gyerekek nélkül egy barátnőddel vacsorázni!

Ha kezdesz depressziós lenni:

  1. Bízz az ösztöneidben, ahogyan a gyerekekkel is teszed!
  2. Mondd magadnak: „Jól fogom magam érezni és először magamra gondolok.”
  3. Köss férjeddel vagy egy barátnőddel egy szerződést, hogy legalább naponta egyszer megdicséred magad!
  4. Igyekezz leegyszerűsíteni a háztartási és az anyai teendőket egyaránt!
  5. Gondolkozz azon, hogy te vagy a család közepe és kívánd, hogy a család javára jól érezd magad és nézz ki minél jobban!
  6. Figyelj arra, amikor gyermekeid megölelnek vagy megcsókolnak, és vedd észre, milyen értékesek ezek a pillanatok.

A feszültségek oldására:

  1. Egy hobbi nagyon jó feszültségoldó. A lassú, ismétlődő tevékenységek, mint a kötés vagy a varrás pihentetnek és még eredménynyel is járnak.
  2. A kerti munka tökéletes fizikai tevékenység, napsütés és friss levegő.
  3. Próbáld meg a világ dolgait egy rövid időre kizárni:
    • húzd ki a telefont!
    • ne nyisd ki a postádat!
    • 1-2 napig ne olvass újságot!
  4. Ha közel vagy az összeomláshoz, mozgasd meg magad. Menj el valahová, mindegy, hová, csak menj! Menj ki és lélegezz mélyeket, menj egy másik helyiségbe (a fürdőszobába például) és számolj lassan tízig! Ha a férjed is ott van, kérdezd meg, át tudja-e venni a dolgaidat, hogy elmehess egyet sétálni. Mindegy hová mész, csak ne autóval, ne a gázpedálon add ki a dühödet!
  5. Egy jó sírás csodákat művel. Addig sírj, ameddig meg nem nyugszol. De soha ne sírj egyedül! Sírj a férjeddel vagy egy közeli barátnőddel, mert senki nem tudja, hogy érzed magad vagy hogyan tud neked segíteni, ha egyedül sírsz.
  6. Krémezd be a testedet tetőtől talpig! Masszírozd meg a karodat, a lábszáradat és a lábfejedet!

És emlékeztesd magad arra, hogy törődj magaddal, így képes leszel arra, hogy másokról is jobban gondoskodj!

Anette Willson, LEAVEN újság 1988 márc/ápr.
Német fordítás: Eva-Maria Stroh
Magyar fordítás: Somogyi Boglárka

HírLLLevél: 

témák: